Week 3 in het kort. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jelmer Korten - WaarBenJij.nu Week 3 in het kort. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jelmer Korten - WaarBenJij.nu

Week 3 in het kort.

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

27 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Nouja, niet echt in het kort. Ik zal zoals gewoonlijk er weer een lekker lang verhaal ervan maken.
Oké, bij ons begon de week ook op maandag (hoewel het bij sommige de week op zondag begint, wat ik volslagen belachelijk vind) en zoals altijd gebeurt er niet veel op maandag. Deze keer was dus geen uitzondering. Hoewel mijn mentrix het deze dag wel nodig vond om op school te komen, kon er geen excuus vanaf voor het wegblijven op woensdag. Het is hier namelijk vrij normaal om gewoon te zeggen: 'Ik kom niet...' Enfin op de met water (regen) ondergelopen klassen was de dag vrij normaal.

Dinsdag was eigenlijk net zomin bijzonder. De dag van stage begon met de weekopening. Elke week hebben ze namelijk een vlaggenparade om de week te openen. Bij deze vlaggenparade gaan alle klassen rond de vlag staan en zingen ze het volkslied en andere liederen over god. Het was de eerste keer dat ik het heb gezien en gehoord.
Verder zouden we die dag salsa hebben. Maar onze salsa-docent was ziek. Achteraf gezien vond ik dit niet zo heel erg. Verder hebben we een samen met het hele huis gegeten. Deze keer stonden scampi's als hoofdgerecht en Jello pretzel dessert als toetje op het menu. De Jello pretzel was apart. Het was als bodem een laag zoute stokjes, middenin een soort zoete creme en bovenop een zurige jello. Aparte combinatie, maar erg lekker.

Woensdag was weer een dag van stage lopen. Ik heb deze dag een aantal lessen gegeven waarin ik erachter kwam dat je deze kinderen bezig moet houden met andere dingen voor als ze klaar zijn. Zo heb ik puzzels gemaakt voor ze waar ze na de les mee verder konden gaan.
Nieuw deze dag was toch wel onze eerste hiphoples. Ja, liebe leute, ik doe hier aan salsa en hiphop. Het ligt een beetje ver van elkaar vandaan, maar het is wel leuk. Na een inspannende warming-up wisten we ook weer waar we fysiek aan toe waren. We moesten ons in bepaalde houdingen wurmen tijdens het rekken en strekken. Na die warming-up was ik al kapot. En toen moesten we nog anderhalf uur dansen. We kennen nu wel een dansje al uit ons hoofd, die wij misschien aankomende donderdag (28-02) moeten opvoeren in een club hier in Paramaribo ter promotie van de dansschool waar wij de eerste studenten zijn.

Toen kwam de donderdag en dit betekende 5 dagen "weekend" (normaal 4 dagen, maar maandag was de dag van de revolutie, wat een feestdag is hier in Suriname). Met weekend wil ik zeggen, 5 dagen geen stage en werken aan de schoolopdrachten (dit heb ik niet veel gedaan, sorry Iselinge het is er niet van gekomen).
Wel zijn we deze dag op handmattenjacht gegaan. Ik heb voor mijzelf een hangmat uitgezocht die lang genoeg is om in te liggen (dit kon ook op vrijdag zijn geweest, ik weet het niet meer, ik ben in de knoop met de dagen :D ).

Vrijdag was de dag van de salsa deze week. De les duurde lang en het was erg warm. Na de les gingen we uit eten bij 't Vat met de hele groep. Het was erg gezellig en ik heb hier nieuwe dingen geprobeerd. Details zal ik weglaten, want anders is het verhaal te lang :).

Zaterdag was de dag waarop we vertrokken op onze tweedaagse trip. We moesten om half 6 vertrekken om op tijd te zijn voor de kabelbaan. We waren met 20 mensen op trip (voornamelijk huisgenoten, op 4 na). De kabelbanen waren super gaaf. Het bestond uit 7 kabels, 10 plateaus en een brug. Eén kabelbaan ging over de Surinamerivier. Hier hadden we echt een mega mooi uitzicht. De laatste kabel was ook gaaf. De mensen daar vroeger wie er op kop wilde hangen. Ik stond vooraan en vond dit erg cool om te doen. Dus hij uitleggen hoe je dit moest doen en gaan met die banaan.
Na de kabelbaan zijn we naar Danta bai gegaan. Dit was een soort kleine centerparks, zonder alle extra activiteiten. Er stonden daar super mooie hutjes aan de Surinamerivier. Verder zag de omgeving er erg bosrijk uit, wat niet heel gek is voor één van de bosrijkste landen van de wereld. We hebben hier geraft. Opzich erg leuk, maar ik had er iets meer van verwacht. We hadden vier kleine stroomversnellingen wie vrij makkelijk begaanbaar waren. Een huisgenoot zal het tegendeel bewijzen, want zij is twee keer uit de boot gevallen. Eén keer kwam ze tussen de rotsen vlak bij takken terecht terwijl wij steeds verder weg dreven en één keer kwam ze onder de boot terecht, waarna ze heel snel weer het water uit getrokken kon worden door ons. 's Avonds hebben we daar geslapen. Ik heb mijn nieuwe hangmat getest. We lagen met 8 mensen in twee hutjes in onze hangmatten. Lekker tussen onze huisdiertjes: Vera de broedende vogel en Klara en André de vogelspinnen. Ja, bij Danta bai hadden ze vogelspinnen. zo zat er één naamloze bij de spiegel boven de wasbak waar je je tanden moest poetsen. Maar goed we hebben het overleeft.

Zondagochtend werden we wakker onder het genot van kletterend water op de achtergrond, uitzicht op de Surinamerivier (door de klamboe heen) en geur van de natuur. We hebben daar tot half twee ons vermaakt met zonnen, eten en een boswandeling. Nadat we alles weer in de bus hadden geladen gingen we op weg naar Ston eiland. Dit is aan het stuwmeer. Het is er erg duidelijk te zien dat daar vroeger geen water stond. Overal zag je dode bomen boven het water uitkomen. Het blijkt dat hele dorpen daar onder water liggen, maar deze konden we niet zien. We zijn het stuwmeer opgevaren in twee boten om te gaan vissen. Maar niet zomaar vissen vangen, maar we gingen Piranha's vangen. Onze boot had besloten dat we er een wedstrijdje van gingen maken tegen de andere boot, zonder dat zij het wisten. Wie kon de meeste vissen vangen. Uiteraard hebben wij gewonnen en ik wil niet arrogant doen, maar de twee Piranha's die ik heb gevangen hebben daar wel aan mee geholpen. In totaal had de andere boot 0 vissen gevangen en onze boot +/- 10 vissen. Later hebben we deze vissen opgegeten. Ja, we hebben Piranha's gegeten. Ze waren verrukkelijk/subliem. Toen de terugreis erop zat waren we rond 10 uur thuis. Ik was eigenlijk kapot, maar ze vroegen of we nog mee uit gingen naar Touché. Oké, ik offer mij wel op. Het was bere gezellig en uiteindelijk waren we om half 6 thuis.

***

Maandag was de dag van de revolutie. Deze dag was ik kapot. De grote groep (deel van de mensen van het huis) gingen naar Zus en Zo om wat te eten en te drinken. Maar ik had er geen zin in. Ik was van plan om samen met een huisgenootje een toetje te maken voor dinsdag bij het gezamelijke etentje. Onze eieren die we hadden gekocht waren niet goed, dus dat ging niet door. Nadat we de hoop hadden opgegeven zijn we maar naar de palmentuin gegaan. De rest van de groep die daar naar Zus en zo waren gegaan, zouden daarna ook naar de Palmentuin gaan. We hebben hier rustig gezeten in het zonnetje en genoten van de muziek die er speelde.

Dinsdag was weer de eerste stagedag van de week. Deze keer was weer de vlaggenparade aan de beurt. Later deze stagedag hadden de kinderen muziek. Ze moesten een liedje overschrijven van het bord in hun schrift. Ondertussen was ik aan het praten met een aantal leerlingen over Nederland. Ze wisten mij een aantal dingen te vragen en te vertellen. Eén van de jongetjes had een tante in Almere wonen. Ze vroegen dingen als: In Nederland zijn de taxi's geel toch? Hebben jullie ook een Atlantische oceaan? Wat is de hoofdstad van Nederland? Amsterdag toch? In Nederland hebben jullie toch twee verdiepingen in een bus? En de mooiste vond ik nog: Jullie hebben toch huizen bovenop elkaar toch? (flats).
's Avonds hebben we weer met de hele groep gegeten. Deze keer stond Chili Con Carne op het menu. Deze keer aten ook de 4 extra mensen die het weekend mee waren gegaan mee. Dit deden we, zodat we de foto's van het weekend konden uitwisselen. Dus ik heb nu van afgelopen weekend ruim 2000 foto's op mijn computer staan. Het leukste aan de avond was het toetje. Die huisgenoot (waarmee ik het toetje samen zou maken) en ik hebben 's middags toch nog het toetje gemaakt die we wilde maken. Nu willen jullie vast wel weten wat het is geworden... *TROMGEROFFEL*... We hebben CHOCOLADEMOUSSE gemaakt. Van begin tot aan het eind en hij is gelukt ook nog! :D

Nou vandaag was het ook interessant op stage. De klassenjuf en ik hadden gisteren afgesproken dat we een gezond ontbijt voor de leerlingen gingen maken. Dus de leerlingen hadden groente en fruit bij zich en wij hadden brood, kaas en hagelslag bij ons (I know, lekker gezond)... Daarnaast waren er vandaag oudergesprekken. In Nederland gebeurt dit na schooltijd. Hier is dit tijdens schooltijd. De leerlingen waren in de klas bezig met een opdracht terwijl de ene ouder na de andere ouder binnen kwam om te praten met de leerkracht. Toen de leerlingen klaar waren met de opdracht mochten ze iets voor zichzelf doen (ruim een uur lang). INTERESSANT!!

Nou vanavond heb ik als het goed is weer hiphop, nadat het maandag was afgelast. Dus we zullen zien hoe het gaat.
Tot het volgende verhaal!!

  • 09 Maart 2013 - 13:14

    Anita:

    Ha Jelmer,

    Zag dat er helemaal niemand had gereageerd op dit stuk. Denk doe ik dat toch ff.
    Wat een belevenissen allemaal weer, en we lezen wel dat jullie je niet vervelen. Wie had dat gedacht dat je zou gaan dansen, Salsa en Hiphop. Willen we natuurlijk wel een voorstelling van als je weer thuis bent.
    Blijf ons vooral op de hoogte houden, geniet ieder x weer als ik een verhaal lees of je spreek via skype.

    Dikke knuffel, je moeder ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Paramaribo + binnenland!

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2013

Het laatste verslag

22 April 2013

Tripjes en alles daartussen

05 April 2013

Vakantiepret

29 Maart 2013

Plezier, hier.

23 Maart 2013

De tweede helft
Jelmer

Actief sinds 21 Dec. 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 17295

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 09 December 2016

Moi

02 Februari 2013 - 01 Mei 2013

Suriname

Landen bezocht: