Queensland - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jelmer Korten - WaarBenJij.nu Queensland - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jelmer Korten - WaarBenJij.nu

Queensland

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

16 Oktober 2016 | Australië, Brisbane

We zijn nu onderhand al weer drie weken in Australië. In dit verhaal ga ik alles vertellen wat we hebben gedaan in Queensland (één van de staten van Australië, waar we de afgelopen weken hebben doorgebracht).
De dag dat we aankwamen in Australië was ik kapot. We hadden een nachtvlucht, maar wederom door beenruimte gebrek heb ik geen oog dicht gedaan. Gelukkig hadden wij wonderbaarlijk als eerste onze tassen en konden we gewoon door de douane heen lopen zonder gecontroleerd te worden. We werden met een taxi naar onze camper gebracht. Even alles controleren en gaan met die banaan. We moesten boodschappen doen en een camping opzoeken (waar we van te voren al over na hadden gedacht).
Dag twee voelde ik me al wat beter. We hebben over de promenade van Cairns gelopen en we zijn naar een botanische tuin geweest waar we op een grasveldje heerlijk hebben gezeten met livemuziek op de achtergrond. De baas van de camping waar we verbleven adviseerde ons om met de "skaraw" te gaan. Voor alle oplettende lezers, we hadden het Australische accent nog niet helemaal door. Hij bedoelde de "skyrail". Deze skyrail leidde ons over het tropische regenwoud naar een dorpje genaamd Kuranda. Kuranda is een erg toeristisch dorpje waar je koala's, kangoeroes, krokodillen en andere Australische dieren kunt bezichtigen. Naast deze dieren te hebben bekeken hebben we als echte toeristen souvenirs gekocht.
Na Cairns en Kuranda zijn we doorgereden naar Mission Beach. Hier hebben twee dagen intens genoten van het brede, witte strand en het helder blauwe zeewater en we zijn naar een botanische tuin van een Spanjaard geweest. In deze botanische tuin heeft hij vroeger kleine kastelen gebouwd voor gasten die langs mochten komen. Daarnaast hebben we onze familieleden ingeschakeld om onze terugreis eerder te boeken. We zouden 10 weken blijven, maar dit hebben we verkort naar 5 weken.
Het volgende dorpje op onze route was Townsville. Hier hebben we het Billabong park bezocht. Wederom hebben we alle Australische dieren gezien en we hebben krokodillen uit het water zien springen.
Na Townsville zijn we doorgereden naar Airlie Beach. Dit prachtige, backpackers dorpje ligt op een mooie locatie aan de zee. We stonden hier op een camping met alleen maar feestende backpackers. Het was niet echt ons ding. Laat ons maar chillen op een "ouwelullen"camping. Wel hebben we in Airlie Beach één van de mooiste trips gemaakt tot nu toe. We zijn met een zeilboot naar de Whitsunday's en het Great Barrier Reef gegaan. De Withsunday's is werkelijk het mooiste, witste stand dat ik ooit heb gezien. Het water lijkt nog helderder en blauwer te zijn dan op andere plekken in Australië. Hier hadden we ongeveer een uurtje de tijd om te genieten van de zon, zee en het strand. Daarna zijn we doorgevaren. We kwamen uit op een plek waar we gingen snorkelen in het Great Barrier Reef. Ook dit was daadwerkelijk een prachtige ervaring. Hoewel we op een vieze, verrotte camping met te veel feestende backpackers stonden, we een uur te vroeg klaar stonden om opgehaald te worden, we aan het einde van de dag verbrand waren, we onze voeten hebben opengehaald hebben aan het koraal (wat nu nog steeds jeukt) en de motor van onze zeilboot het begaf (en er niet genoeg wind stond), was dit voor mij echt een waanzinnig mooie dag.
Na Airlie Beach kwamen we terecht in Mackay. Hier was daadwerkelijk niks te beleven, dus na één nacht zijn we doorgereden naar Yeppoon. Dit kleine dorpje ligt vlak bij Rockhampton (wat onze volgende stop was). In Yeppoon hadden we een mooi plekje op de camping met uitzicht op zee. Hier heb ik mijn tatoeage laten zetten. 4 vliegtuigen die staan voor de 4 continenten die ik tot nu toe heb bezocht. Omdat we zo dicht aan het stand stonden, hebben we onze campingstoelen en een drankje gepakt en hebben we sterren gekeken op het strand. Het is 's avonds wel koud, dus een lange broeke en een trui/vest is geen overbodige luxe. Verder hebben we een grot (Caprincorn Caves) bezocht dat dichter bij Rockhampton lag. Onze gids vertelde ons een aantal ingestudeerde grappen die zo flauw waren dat we er om konden lachen. We hebben in deze grot "the passage of death" getrotseerd. Wat eigenlijk gewoon een nauwe doorgang was richting de uitgang. In de grot zelf kwamen we uit bij een grote ruimte waar bruiloften gevierd konden worden. Er werd voor ons muziek afgespeeld en de akoestiek was fantastisch.
Onze volgende stop was in Agnes Water. Dit was een tussenstop richting Bundaberg. Met wederom een camping aan het strand hebben we ons wel vermaakt. Ik ben naar de kapper geweest, want dit was wel nodig na 12 weken. Bundaberg was daarentegen een doods plaatsje. Er was daadwerkelijk helemaal niks te beleven. Uit pure verveling zijn we maar een gratis dierentuintje binnen gewandeld en hebben we opnieuw een natuurpark/moeras en een batanische tuin bezocht.
Hervey Bay was gelukkig daarna weer een gezellig plaatsje. In de twee dagen dat we daar zijn geweest hebben we de winkels bezocht, genoten van het lekkere weer en zijn we weer de zee op gegaan (deze keer in een ietwat luxere boot) om walvissen te spotten. Nadat we verschillende pods (kleine groepen walvissen) uit het water hebben zien springen en rond hebben zien zwemmen werd het wat rustiger. Gelukkig werden we na onze lunch nog getrakteerd op een moeder met haar kalf (baby walvis) die vlak langs onze boot zwommen.
Na Hervey Bay kwamen we uit in Noosa. Met prachtig weer, leuke/aardige mensen, veel winkels, leuke barretjes en een prachtig natuurpark is dit toch wel één van mijn favoriete dorpjes waar we tot nu toe zijn geweest. We zijn hier door het natuurpark gelopen dat ons afwisselend prachtig oerwoud en waanzinnige uitzichten over de zee en strand liet zien.
In Brisbane hebben we het Lone Pine Koala Sanctuary bezocht, waar we een foto met een koala in onze armen hebben laten maken, en zijn we naar een lookout punt gegaan. Vanaf dit lookout punt hadden we uitzicht over heel Brisbane.
Onze laatste stop in Queensland was Tamborine. Op de camping hadden we geen bereik, wat afkicken was. Gelukkig hebben we ons vermaakt met een wandeling door de natuur, de vele uitkijk punten, de skywalk over het tropische regenwoud en de glow worm cave. De glow worm cave leek gewoon een donkere grot met nep lichtjes. Desalniettemin was dit ook weer een mooie ervaring.
We zijn nu aangekomen in Byron Bay. Dit ligt in de staat New South Wales, dus dit hoort bij het volgende en laatste verhaal.
Nog even een paar weetjes:
1. Leven in een camper, daar wen je aan.
2. Het bed in onze camper blijft een plank met twee te dunne matrassen.
3. Onze camper heet "Schlagshipje".
4. Hij had een romance met een camper genaamd "Destiny".

Over en uit!